Nyhet: Neutral Milk Hotel släpper "nytt" och åker på turné


I helgen spelade Arcade FirePopaganda, efterrapporterna försöker överträffa varandra i flest och bäst superlativ. Förmodligen är det helt i sin ordning, deras skiva The Suburbs har sålt som smör och för skivbolaget Merge är det såklart en framgång.
Det är här jag kommer in på senaste dagarnas bästa nyhet: Neural Milk Hotel släpper "nytt" och ger sig ut på turné! Någon egentlig turné har bandet inte haft sedan slutet av 90-talet, och något nytt material har inte mött våra öron sedan samma tid så det här är stora saker! 

Kopplingen mellan det Popagandaaktuella bandet och fuzz-folk hjältarna från förr är följande: Innan Arcade Fire dundrade in på banan var det Neural Milk Hotels skiva från 1998, In the Aeroplane Over the Sea, som var den mest säljande från skivbolaget Merge. Arcade Fire har också inspirerats mycket av detta underfundiga band.

Här kommer min personliga historia om ett misslyckat skivköp som tillslut leder fram till 1990-talets bästa skiva. Bandbokare och klubbarrangörer bör läsa extra noga.

Det är höst i Göteborg, året är 2000 och jag är nyss nyinflyttad till den stora staden i väster. Äntligen ska jag få ta del av all kultur och musik som staden kan erbjuda, att jag är uppspelt är en underdrift. Jag läser på om ställen, om band och om spelningar. Och jag letar reda på skivbutiker, för det här utspelar sig innan Spotify, Itunes och allt annat nätbaserat härligt som förändrat vårt musiklyssande. Jag är på jakt efter en skiva som jag inte hittat på två år.

1998. Sommar. Emmaboda. Jag ser ett amerikanskt band på den där smålandsåkern som inte kan lämna mitt huvud. Det är förvirrat, det är fuzziga gitarrljud och det är en röst som kan skära genom stål, trots att den är mjuk som regnvåt jord. Sångaren heter Jeff Mangum och bandet är Neutral Milk Hotel.



Försöker hitta skivan. Lönlöst. För trots att den någonstans heter In the Aeroplane Over the Sea så har amerikanerna gjort det lite svårare. I alla skivhandlares datoriserade register heter skivan… ingenting. Blanksteg. Likaså heter bandet... mellanslag. Det här gör det extremt svårt att hitta rätt.

När jag då slår mig ner i Göteborg återupptar jag jakten, här om någonstans borde det väl gå att finna skivan? Men nä, trots flertalet besök hos alla möjliga skivbutiken kammar jag noll. Till jag får för mig att gå in på svennebananbutiken på Drottningatan.

- Jo, du, den där jävla skivan känner jag till, säger mannen bakom disken. Han beställer hem den till mig. Känns märkligt, att beställa en skiva bara för mig. Men jag är glad, nu äntligen.

Det går några veckor och något meddelande från skivbutiken syns inte till. Jag går dit. Nä, den har inte kommit in, men den är på väg. Eller vänta nu, vad heter skivan? Tillbaka på ruta ett, beställningen är borta eftersom "någon missat att skriva vad skivan heter".

Så där håller det på i månader, skivan går inte att beställa eftersom "systemet" inte hittar den. Frustrationen växer.

Så plötsligt ringer de, efter nästan ett halvt år. Skivan kan jag hämta nu direkt! Lyckan! Jag rusar hem och begraver mig totalt i skivan. lyssnar knappt på något annat än den och en viss debutskiva med Håkan Hellström...

När sedan tidigare ansedda Pitchfork listar 1990-talets bästa skivor hamnar In the Aeroplane Over the Sea på fjärde plats. Framför klassiker som Nirvanas Nervermind, Becks Odelay och Belle & Sebastians If you´re feeling sinister.



På min lista hamnar Neutral Milk Hotel överst, det här är 90-talets bästa skiva. Den mest kompletta, den är samtidigt nostalgiskt bakåtblickande men visade också vägen mot den nya eran och 2000-talet. Det är lägereldssånger för neonbarn, sägner om städer lika påhittade som verkliga. Melodier från förr och melodier från framtiden, ibland skevt blandade i det cirkusliknade universum som  Jeff Mangum målar upp.

Neural Milk Hotel har släppt två skivor, den jag berättar om kom alltså 1998. Två år tidigare släppte de On Avery Island som inte alls blev lika uppmärksammad men redan där hör man vad som komma skulle, ljudbilden är det samma.
Debuten kan man numera hitta på Spotify, In the Aeroplane Over the Sea har funnits där ett tag.

Det har alltså varit rätt tyst om det här bandet. Tills nu. Från ingenstans har sångare Jeff satt upp en ny hemsida, lagt upp "radioshower" som han lovar "uppdatera regelbundet" och han åker ut på turné. Man kommer även släppa en limiterad vinylbox på eget skivbolag med allt utgivet och outgivet material. Femton osläppta låtar blir det och två spår går att lyssna på redan nu på den nya sidan. Bra grejer!

Det verkar lite oklart om det bara är en sologrej eller om hela bandet följer med. Just nu är det mest amerikanska och engelska datum inbokade. En del av intäkterna från både vinylboxen och turnén kommer doneras till Children of the Blue Sky.

Med den där långa texten vill jag egentligen bara säga till bandbokare/klubbarragörer i Stockholm att öppna öronen och kanske sätta en klassik bokning? I början av december avslutas turnén i England och från den ön till Sverige är det inte så långt senast jag kollade…

Vi snackar alltså bandet som gjort en av 1990-talets bästa skivor och som inspirerat ett av 10-talets största band. Visst vill ni se dem?

Neutral Milk Hotel-länkar:
Nya hemsidan
Spotify 

Tillsist:
Smått unikt klipp på Jeff Mangum som framför In the Aeroplane Over the Sea nyårsafton 1998:
 




Jerry Boman

2 kommentarer:

Carl-Marcus sa...

Snälla Jerry hör av dig om du fr nys om Sverigedatum för NMH!

jag sa...

åååååååååååååååh, underbart...