Musikvideo: Armand Mirpour och The Hidden Cameras gör nytt


Så hände det sig i lilla landet Sverige att en musikvideo kunde imponera, fick mig att titta hela vägen mot slutet och jag kunde bara häpna över hur den faktiskt var helt briljant. Här är Armand Mirpour i Easy Me Down. Början är genialisk!



Att börja en video med en helt annan sång är smart, man knyter an till Armands kanske största hit I Am a Volcano men samtidigt blir det en väldigt bra inledning till en låt som handlar om att man ska ta det lungt. För vad gör musiker när de tar det lungt? Jo, spelar lite soft på en veranda mitt i skogen. Jag häpnar hur bra gjort det där är. All heder till Julius Jorborg. Klippet ovanifrån på Armand mot slutet är inget annat än historia, mycket vågat. Det här är en musikvideo som vågar ta ut begreppet, som ger mig mer än att bara vara en orgie i snygga bilder. Ska man klaga på något kanske det är att folk borde sluta med kortskärpedjup och motljus snart, jag längtar till en video med en smart idé filmad med en gammal Nokia.

Video nummer två idag blir The Hidden Cameras nya, Do I Belong. Kanske inte världens mest originella idé, scener som fysiskt går över i något annat men jag gillar och skrattar åt apelsin-tv-effekten. (uttryck i tv-branschen: man pratar om apelsiner och visar apelsiner i bild, blir ofta för mycket) När man som här drar det till sin spets blir det roligt, och det är välgjort. Det visuella följer väldigt fint sången och slutet är härligt. Att det sedan är sångaren själv Joel Gibb som står för hela idéen gör inte videon sämre, vilken kille!


The Hidden Cameras 'Do I Belong' from The Hidden Cameras on Vimeo.

The Hidden Cameras firar föresten tio år som band i år.

Jerry Boman

Inga kommentarer: