Nytt: Patrik, Maria, Linköping, Chickan och Frankrike


Då var det dags igen, en liten uppdatering av vad du kan lyssna på just nu. Om du vill bli glad, snurrig, vårig, uppåt eller bara vill höra ny och bra musik. I det aldrig sinade flödet av nya grejer kan det regna 300 dagar om året, jag kommer alltid tillbaka. Den här gången blir det musik från norraste norr, något från söderut, ett annat från västerut och något från Europa.
Först: På onsdag (4 maj) spelar jag låtar på Nada i Stockholm. Kom förbi och häng! Det blir mycket nytt! Kanske en låt du aldrig hört förr, vem vet...








Patrik Backlund bor i Umeå och honom känner ni till från bandet med den bra musiken men det äckliga bandnamnet; Pulpa. Nu är han solo och bjuder på en riktigt fin ”springa på gatan”-låt. Ett jävla drag helt enkelt och jag vill inget annat än att höra denna mäktiga låt live! Stora trummor, paniksång och Patrik hamnar i samma klass som The Wannadies! Otroligt bra!



Maria aka The Naima Train har en sak emot sig, för att förstå det otroliga I hennes musik måste man sett henne live. Ni som läser här vet har fått både bilder, text och framför allt videoklipp med detta musikaliska geni. För hon bygger verkligen upp sina låtar live med hjälp av små maskiner, sin kropp och sina instrument. Det är som att se en liten del av himmelen födas. Om man tänker in det i nya låten Fond så kan man inte annat än älska den.

Fond (Unofficial) by The Naima Train

Redan 2008 gjorde jag er uppmärksamma på Linköpingsbandet The Majority Says och nu är de här med ytterligare musik. Här hittar du en länk som leder dig rakt in i Spotify. Det märkliga här är att jag är tämligen övertygad om att du skulle älskat sönder det här om jag ljög och sa att de var från något annat land. Så trånga brukar många vara, för The Majority Says är så pass bra att vi skulle bönat och bett på våra knän efter dem om att spela för oss här i Stockholm om de var från utlandet. Jag kommer be ändå. Tycker jag du ska göra också.

Nu ska det avslöjas, jag döpte den här bloggen efter en Per Gessle-skiva: The World According to Gessle. En av många förbisedd skiva, före sin tid javisst, som tar upp en helt annan sida av Gessle, den dansanta, lite hårdare sidan. Chikan är inne på samma spår, poplåtar med elektriska kreativa beats, passar både på dansgolv, i remixdatorn som i öronen på väg till jobbet. Lyssna speciellt på I like you better (when you are drunk)!
Här åker du rakt in på Spotify och hela härligheten.

Det här var kanske rätt väntat, att någon skulle plocka upp allt det göttiga i Brigitte Bardot och Serge Gainsbourgs sexiga samarbete. Eller egentligen ta hela Frankrikes pophistoria och uppdatera den. Kan vara veckans bästa fynd!
In och lyssna på Birgitte nu med en gång! Ditt soundtrack till sommarens alla stunder över takåsarna, dina stunder nere vid kanalen och dina nakna stunder under nattbadet.

Jerry Boman

Inga kommentarer: