Liveklipp: Wildbirds and Peacedrums på Strand


Strands hövding Conny C Lindström går upp på scen, iklädd en kortkaftan som skulle göra Ebbot avis vilken dag som helst, och presenterar bandet. Han försöker få igång publiken, förklarar att bandet som kommer faktiskt kan vara ett av världens bästa. Ingen reagerar eller reagerar ytterst lite. Tillslsut ger han upp och avslutar med "Fan va stiffa ni är, men här är dom ändå: Wildbirds Peacedrums!"

Och nog är det så, vi för står inte riktigt. När jag såg W&P tidig vår 2007 i en grotta i Göteborg gjorde de så stort intryck på mig att jag kände mig tvungen att gå hem. Andreas Werliin och Mariam Wallentin gjorde stor musik med hjälpa av nästan inget alls. Om jag förstod? Nä, inte precis. Jag kunde verkligen inte förstå vad som knockat mig så, hade någon teori om att "alla människor har en grund rytm och W&P träffar precis rätt". Jag är inte så säker att det var rätt, men alltid var det något.

Spänningen var hur som helst stor inför spelningen på Strand.



Wildbirds &Peacedrums, Strand Stockholm 5 januari 2011.



Redan innan bandet kommer upp på scen vinner de publiken, de har mycket vackert, och enkelt, gjort scenen till just en scen. Lampor på stativ bildar ett rum i rummet, man känner att här kommer det hända grejer! När det sedan drar igång är det som om den stora världen är på besök och värmen sprider sig.

Du kan kalla det att ha hela planeten som inspiration, att inte låta några fjuttiga latitud eller longituder begränsa dig. Wildbirds & Peacedrums är precis som regn, sol och vind genomgående geografiskt neutrala. De kan stå precis var som helst och får publiken att vara med dem. Men vi är stiffa, vi har ett fattigt inre. Så präglat av hitsmörja att vi aldrig kommer hajja det här.

W&P har breddat musiken, det är fortfarande tagit ur jorden, självsäkert och totalt gränslöst. En orgel kastar ljud likt vattenspridare i saltöken, ett oljefat torkar ut djugeldungar och Mariams röst… speciellt när hon vid ett tillfälle sjunger helt utan förstärkning och får till och med rundpingishippsters att tystna…en röst som tar mig lång bort härifrån, till platser där det inte går att checka in med Places, platser dit ingen ström når, den rösten är mäktigare och samtidigt mer ensam än något annat jag hört. Wildbirds & Peacedrums 2011 är årets svenska musikunder, bandet som står över allt annat och precis som min vän säger: "De är inte coola, för att vara cool är något som bara ocooola människor försöker vara och gärna påpekar."

Btw, så här lät de då, våren 2007:


Tillsist:
Ikväll torsdag spelar underbara Hägerstens Botaniska Trädgård på Landet! Innan det tog de sig en båttur med oss på Stockholm Boat Sessions. En helt ny låt bjöd de på!



Jerry Boman

Inga kommentarer: