Text och musik från norr



Foto: Graur Codrin
Här kommer en kort men väldigt bra Spotifylista med låtar från ett kallt och mörkt Norrland. Och då menar jag kallt och mörkt på det där fina sättet, låtar du lyssnar på när snön knastar under foten och går genom byar där gatlyktorna sitter på trästolpar och sammabinds med luftledingar. Genom samhällen där fler vet vem du är än du vet vilka de är.
Länk till listan hittar du längst ner.

Väärt
Ljus till svart

Jag slår sönder en bil för att känna frid
Fyllskallar äger natten

Väärts släppte en samling låtar tidigare i år som får mig att rysa, av mörker och kyla. Det stilla beräknade och viddarena inbakade i varje ton. En samling som passar vilken bussresa som helst. Med fjället utanför rutan. Lyssna även på låtarna Jan Boklöv och Norrflicka.

Tjärn
Graven

Kommer vänner komma till graven
Eller skulle den växa igen
Jag undrar vilken musik som spelas
när min aska flyger i väg

En lägenhet i utkanten, en liten stad norröver. Utanför blänker permafrosten i natten, två centimeter mellan dig och döden i tretio minus. Tjän är Adolphson & Falk i snöbivack.

Säkert! 
Får jag

Sen när vi har gått en timme kan vi sitta på en bar.
Se hockyn på Dovas utan att se hockyn på Dovas.
Får jag luta mig närmre precis när det blir två noll till Finland.
Får jag köpa en öl till, som vi gör i Norrlandsinland.
När vi inte kan förklara hur gärna vi vill sitta kvar.
Precis så här.
Kan vi gå till en bar.

Jag har fortfarande svårt för att inte börja gråta till den här låten. Årets text! Så vackert om kärlek. Jag tillhör dem som tycker Annika Norlin är som bäst när hon är långsam. Jag skrev så här när skivan kom:

På 3 minuter och tio sekunder får hon mig att känna mig så ödmjuk att benen viker sig. Med ett självklart sätt uppdaterar hon den slitna klyschan: ”Den du gillar kan du vara tyst med”.

Länk till listan i Spotify



2 kommentarer:

PS sa...

Halva Tjärn består fförresten av Popterrors sångare Jocke.

PS sa...

Lite kuriosa sådär.