EXTRA EXTRA: Detektivbyrån-Martin släpper soloskiva!

Bookmark and Share

För ungefär en månad sedan kom beskedet, de älskade och hyllade bandet Detektivbyrån finns inte mer. Inga nya skivor och inga nya spelningar med de skogsälskande, instrumentala analoggenierna från Värmland.
Längre ner i samma meddelande kom också en hint om framtiden, Martin Molin skrev att han inte skulle sluta med musiken… Det fanns alltså hopp, det fanns en framtid och det är just den framtiden jag tänkte berätta om här. Jag ringde upp Martin Molin.



- Jag spelar melodika just nu, indiepopinstrummet nummer ett! Och så hostar jag mellan varven!

Martin Molin har just inlett vad han kallar ”Fas 1” i sitt soloprojekt. Han ska från och med i dag ”låsa in mig och gräva ner mig i någon månad” som han uttrycker det. Allt handlar om att plocka fram den bästa, skriva låtar och det ska få ta tid. ”Fas 2”, som eventuellt inleds till våren, gäller tankar hur musiken ska presenteras och så den svåra frågan med bandnamn. Martin vill inte att soloprojektet ska heta ”Martin Molin”, men vad det blir i stället vet han inte.


- Jag vet faktiskt rätt lite om vad det blir just nu, jag vet bara att jag satsar helhjärtat på det här från och med i dag. Jag testar mig fram och är öppen. Och jag vet att det kommer bli bra.

Samtidigt säger han att man kommer känna igen sig i ”Martin Molin från Detektivbyrån”. Han börjar spela på en vibrafon i bakgrunden.

- Den här kommer vara med, det vet jag, skriker Martin genom de vackra vibrerade tonerna.

Det är svårt att utröna om det är en melodislinga eller bara randomtoner som kommer. Men det är så det är med Martin, man vet inte riktigt vad som är lek och vad som är allvar.

Vibrafon är hur som helst en form av lyx-Xylofon, man slår med klubbor på plåtbitar och ljudet får sin svajande klang genom små metalplattor som med hjälp av en motor vibrerar. Fint låter det. Och melodikan kan man gissa också kommer med.

- Jag gillar små instrument, som man kan ta med sig när man ska spela live. Det kan tex vara en såg eller en skrivmaskin.

Skrivmaskin?

- Ja, det är ett väldigt bra rytminstrument, med ett distinkt ljud som många känner igen. Går att använda till mycket.

Det blir Martin själv som kommer skriva alla låtar men live kommer han ha musiker med sig. Så mycket är klart. Hur det låter får vi vänta till våren med att få reda på. Då får vi också reda på vad namnet blir.

Jerry Boman

2 kommentarer:

Anonym sa...

älskade verkligen detektivbyrån! Alla deras verk är helt underbara!
Att få höra Martin om ungefär ett år är nästan olidligt! Man vill höra alltsammans NU NU NU!

Och medans man väntar så sitter man som på nålar.

Anonym sa...

myspace.com/dodsvarg