Luftbrist, Håkanklass och nya låtar

Först:
Om du inte orkar vänta till i morgon, klicka HÄR för att lyssna på Kristian Anttilas nya låt!
Som vanligt är det en superhit! Kan den snubben misslyckas? Tror inte det!
(Du kommer till P3s hemsida med länken, hur länge låten ligger där vet jag inte, men just nu funkar det)

A Beautiful Friend är en fin korsning mellan Band of Horses mest storslagna symfonier och Jens Lekmans bästa vardagsrumsromantik. En skapelse som med trubbig kniv försöker skära sig ut från tiden som var. Brottas mer än vänligt med dåtiden, mjukt ilsket tar sig han sig framåt, mot i dag. Den här kvällen.
Det gör att allt känns nutida. Vi är med dig. Det är den gamla radions spruckna ljudbild och en vinterklar syn i melodierna. Vi visslar tyst, vill inte bryta. Missförstå inte, det här är allt annat än lofiradio, kanske mer en sorts rörförstärkare som målar sitt varma ljud över de CAD ritade låtarna. Det hade varit lätt för honom att villa bort sig, det låtar nästa för bra. Men så kommer det lilla svajet som gör det här mycket lysande.



Redan efter två låtar tar luften slut, packa in 40 personer längst in i Boulehallens nya trånga med gröna gardiner och du får se vuxna människor himla med ögonen. Grundskolans taskigt ventilerade svensksalar och dubbeltimmar flimrar förbi.
Det där stör en hel massa.
A Beautiful Friend är Pelle Ekerstam, ny skiva på gång, och i just den här källaren har han med sig Stockholm Strings och allt blir om möjligt ännu vackrare. Att höra så mycket stråkljud på så liten yta kan jämföras med att sitta väldigt nära en liten tv och på så sätt få en "stor" bild.
Men som sagt, snälla, gör något åt luften. Folk kommer svimma kära Boulehall.

Nyheter:
Ett tag sedan jag gav dig något nytt att lyssna på. Jag förstår att även om Spotify innehåller allt, så finns det mer. Det finns så mycket mycket mer.

Verkstaden
I går satt jag och i soldiset på en av stans uteserveringar med en öl i handen och frös. Ja, det är fan inte varmt än, men man måste ändå tvunget sitta ute så fort solen visar sig mer än en kvart. Samtalet ramlade in på Håkan, som det ofta gör. Vi diskuterade Håkans stora fördelar i det att han är en berättare, han utgår från sig själv men gör det ändå på ett sådant sätt att både han och jag kan känna igen oss. Det krävs stor talang för det kom vi fram till. Många är kallade och så vidare…
Det är just i texten som jag möter Verkstaden. Ett rakt på sak berättande som till en början har likheter med barns huvudfotingar. Vem bryr sig gubben har tre armar så länge han ler och har hatt? Det är där Verkstaden svänger till det, för mitt i allt detta är det faktiskt viktigt, gubben ler inte. Inte alls. Så lyssnar jag en gång till, tränger in i orden och får sätta mig på golvet. De har lurat mig. Det är inte alls ett barn som ritat, det är ett jävla geni som varit framme med pennorna!
Fram med mikroskopet och lyssna på den vackra berättelsen i, som handlar om dig och mig, om popen och livet och om den hisnade känslan av att vara odödlig när ens idol precis gått av scen.

Under de höga träden by musikenligtjerry

Okej, jag kanske gör något fult här, jag lägger upp låten så ni kan lyssna på den direkt här på bloggen… Men jag gissar att fler då tar chansen och att ni sedan hoppar in på bandets hemsida och lyssna på allt annat som de har att ge!
Det är stundtals Håkanklass på texterna vänner!

Bonusinfo: En av medlemmarna är ingen mindre än Annika Forsberg. Ni vet, This is love/The Sorayas-Annika. Nu vet ni det när frågar ploppar upp i höstens På spåret…

Det finns mer att lyssna på:

Mine To Keep

Lyssna framför allt på Take it from here… Helena Sundström smyger igång låten för att sedan gå över i en i Anttilanivå smittande handklappsrefräng. En marchlåt som går rakt in i min Ipod, och som kommer att göra att jag cyklar lite för fort i nedförbackarna!

The Deer Tracks

Brus och stämningsnarkomanerna Elin Lindfors & David Lehnberg har satt en låt på svenska! Som vanligt är det oöverskådligt vackert, minimalistsikt och vaggande. Det här är ljudet till askförtätade luftrum, befriade från flygplan och helikoptrar. Ett norrsken utskrivet som noter.

Du hittar låten HÄR!


Thermostatic

I början av året fick jag en låt på mail. Thermostatic hade gjort en demo, verkligen en demo, och det fantastiska var att även de gått över till att sjunga på svenska! Jag fick lova dyrt och heligt att inte sprida låten vidare, vilket jag inte gjort. Men jag erkänner här och nu, förlåt, jag spelade låten ute både en och två gånger. Det kändes som världen inte fick gå miste om den här fina synthpopsången!
Så mycket bättre nu då när bandet lagt ut låten för alla att lyssna på!
Synd samtidigt att bandet i samma veva lägger ner, och som jag skrev tidigare, spelningen till helgen blir den sista… Ni gör det bara för att retas! Släppa låtar, bra bra låtar, på svenska och sedan lägga ner.

Thermostatic - Härifrån (demo) by Thermostatic




Jerry Boman

Inga kommentarer: