En ljudsekt som hittar på i stunden

Date. Month. Year.
Så fick vi då äntligen svar på den frågan, hur dd/mm/yyyy vill att deras namn ska uttalas. Frågan ställs av Exploding Heart, kvällens förband. Eller nä, kvällens första band.
Date. Month. Year.
Hela hösten har diverse personer försökt hitta på olika uttal. För Torontobandet har det snackats om, spelats av och dansats till. Av detta märks dock inget när nu bandet tillslut kommer. Debaser Slussen ekar tomt och är svinkallt. Visst, det är snöstorm ute, men hur slö kan man bli?
Och just snön håller på att ta död på hela kvällen, när klockan är närmare halv nio har fortfarande inte kanadensarna kommit fram. Ingen vet var de är, ingen når dem på telefon… Man slutet gott, de dyker upp, efter inte bara en krock utan två, och bränner av en makalöst levande föreställning! Som de liksom ville övertyga världen om att inget kan stoppa dem, även när snön ligger meterdjup och baren tvingas värma ölen i micron för att vi inte frysa fast i glasen.







Vi kan vara med i en sekt. Eller så är det här ljudtanken till 1984, en dans förför oss och gå på det hela. Ett dystopiskt CSS. är mattor av ljud, små lalliga melodier framförda på distade synthar, gitarrer monotona evighets figurer och ett frenetiskt trummande. Marschmusik för 10-talet. Jag tänker på tokspelningen med Matt & Kim på Popadelica i våras, det där trummandet som biter sig fast, låter förprogramerat, med sväng. Ett flyglarm, ett springande folk, en fjärde dimension av musik. För egentligen är det inte låtar de spelar, många bara börjar, fortsätter för att sedan sluta. Ingen struktur. Det låter här och nu, improviserat i sina bästa stunder. Att dyka rakt ner i en musikalisk tanke, där ingen läst manus och inte heller vet hur det slutar. Klarar sig folket? Dör hjälten?

Jag gillade dd/mm/yyyy! Mycket roligare live än inspelat och då är det ändå bra på Myspace! Det smart och det var inga halvmesyrer. Ett trevligt gäng, som trots flera hundra spelningar främst i USA och Canada inte verkar ha tröttnat. Jag kände mig utvald att få stå där.

Ni som bor i Malmö, missa dem INTE på lördag på Debaser! Inte! Inte! Och ni som bor i Berlin skriver upp 8 februari.
(gå in på deras sida och kolla spelschemat, helt galet! De spelar typ varje dag hur länge som helst! Roligast är att de faktiskt har EN dag ledig, men på den dagen står det: "22 feb 2010 Ask us to play, we don´t like days off". Underbart!)

Jag filmade lite också, se förra inlägget.

Som jag skrev tidigare var det ett band till, Exploding Heart. Det perfekta förbandet till dd/mm/yyyy! Inte lika, samma mattor men långsammare. Mycket fin sång, speciellt när både Aesa-Saga Otrsdottir Ardal och Gudmundur Mogensen sjunger samtidigt. Det låter Yvonne, det låter mörker och det låter E-bow. Ett ständigt vibrerade ljud som fyller salen. Mycket ensamt. En replokal inne i en cistern. De där amerikanska runda sakerna högt uppe. Ibland blandas just Yvonne med Christian Kjellvander. En helt märklig combo! Men jag tycker det är bra. Visst, lite långsamt och svävande ibland, men jag vill gå runt i nedsläkta byar på landet med Exploding Heart i öronen. Det är antibilåkarmusik. Och det är alltid uppfriskande.

Om nya klubben Fåglarna var bra? Ja, det var ju typ väldigt bra band så det får man väl säga. Det var ju inte deras fel att det var isande kyla inne på Debaser. Så kallt att det delades ut filtar...

Tillsist:
Sjöhästen försvinner! Ja, det är sant, enligt ord på nätet är det sista gången nu på lördag som fina fina Klubb King Kong lägger till vid Horstull. Klubben kommer så klart överleva, men jag tycker det är synd på Sjöhästen.
Vad är inte bättre då än att "fira" detta med en riktig dunderkväll! På lördag står det två av mina favoritband just nu på scen: Kronprinsen och Umiumi. Den första spelade på min egen klubb förra året och den andra skrev jag om här tex.

Om Kronprisen skrev jag "Det är svårt att ringa in Kronprisen. Ena stunden lofi garderobsbalearic, andra kommersiell vinter med Wham. Ryktet går att vi kan förvänta oss ett mellansnack "i hästväg". "

I båset blir det riktigt fin besök: Honeydrips - Mikael!

Ett råd till Klubb King Kong nu när ni letar nytt ställe: Se till att man kan få nötter i skålar större än fingerborgar…

Jerry Boman

Inga kommentarer: