Monsters of Clock

Okej, det är inte riktigt min påse men någonstans är det lite mäktigt att se Conor Oberst, Mike Mogis, Jim James och M. Ward på samma scen i Monsters of folk. Det här ju ändå snubbar som snurrat hundratals gånger på Woodys alla klubbkvällar, tillslut har ju till och med jag lärt mig känna igen dem. Eller det var att ta i, man skulle kunna säga att jag har en förnimelse över att jag har hört vissa av dessa nyfolklåtar. Någongång. Någonstans.

Kanske är det min brist på kunskap som gör att jag ser på den här konserten på att annat vis. För det var inte så storslagen upplevelse som jag tänkte att det skulle vara, jag hade förväntningar, det hade jag verkligen. Jag hade till och med gjort en Spotifylista som jag lyssnat igenom några gånger, så jag skulle känna igen nått, att jag skulle mjukna en smula över denna musikaliska gren som jag valt att se förbi… Men tyvärr var det så mycket som blev fel den här kvällen, inte ens fyra megafolkstjärnor kan rätta till det.

För det första: Hela arrangemanget stinker av amerikansk superkomersialism och "ge oss dina pengar och dra". Bara en sådan sak att man inte få ta bilder. Det är väl okej att artisterna får bestämma själva men det känns så förlegat. När sedan Luger inte har koll på läget utan först skriver att man får ta bilder men utan bilxt (vilket jag verkligen kan förstå) för att sedan några timmar innan konserten ändra det hela till att man inte får ta bilder alls:

3 dagar 2 tim ago
vad är det som gäller med fotografering? får man överhuvudtaget fota under konserten?

3 dagar 2 tim ago
man får fota men inte med blixt.

10 tim 35 min ago
Ändrade regler. man får inte fota på konserten ikväll.

Som sagt man får göra som man vill, men att sätta ut vakter som övervakar så ingen tar bilder känns väldigt… -98. Löjligt. Frågan är varför man inte får? Vad kan hända liksom. Nä, här visar det sig bara att arrangören är i händerna på någon annan. Sorgligt.

För er som undar, bilden ovan är tagen INNAN konserten börjat. Jag vet inte, kanske gjorde jag något olagligt men jag tyckte jag var någorlunda snäll som i alla fall följde reglerna. Andra smög upp små kameror och mobiler här och där, men vakterna var snabbt framme och viftade.

Nu var det ju inte bara detta i sammanhanget lilla och betydelselösa fåneri som drog ner kvällen i källaren.

Konserten börjar med helt katastrofalt ljud. Då har jag ändå sett många konserter på svartklubbar, men här var det obeskrivligt kass. Basen sprack, de på scen verkade vara helt osynkade med varandra och trummorna lätt papper. Detta håller på i runt fyra låtar.

Det är fan inte okej, ljudgubbe! Inte i den här ligan, en biljett kostar nästan 400 spänn, artisterna är världsstjärnor och ja, du är fan i en kyrka. Det där sista verkar ljudcrew helt glömt, de verkar inte ha kunskap att nyttja lokalens akustisk. Tur då att artisterna är så bra att de kan anpassa sig, låt för låt lär de sig att flytta längre och längre bort från micen för att få bättre ljud. Ser i bland skoj ut, men faktiskt så sätter Jim James kvällens enda rysare med just den tekniken. Han gör en sologrej, en ballad, och sjunger nästan helt utan mic. Vilken stämmning! Mycket vackert.

Rent musikalasikt är det här väldigt…bra. Det är vackert på sina ställen, lite så där klädsamt rockigt i något hörn och på det hela taget mycket trivsamt. Om det inte vore för att de höll på i tre timmar…. Ja, du läser rätt, tre timmar.

Jag gjorde ett snabbt överslag, Broder Daniels alla skivor är runt två och en halv timme långa. Detta plus lite extra låtar och jag kommer upp i kanske 2 och 45. Fast det är/var världens bästa band skulle jag aldrig i världen pallat kolla på en konsert med dem som var tre timmar. Inte en chans.

Tre timmar är för långt, folk skruvar på sig i bänkarna. Stolar som är hårda utav bara helvete. Jag sitter här nu flera timmar senare och har ont där bak, inte skoj alltså.

Hela prylen är tyvärr ett stort misslyckande, här sitter man på ett material som skulle kunna generera en helt jävla magiskt kväll. Men så slarvar Luger bort det hela med att sätta oss på träbänkar (jag lider med dem som fick sitta på vanliga trästolar som var extrainsatta), sätta en lallare på ljud och sedan ha mage att ta 400 spänn för härligheten. Nä, det där var inte snyggt allt, nu hamnade ni på Youtube med byxorna nere.
Så bra då, nu vet vi vad som gäller, ni vill dra en jävla massa pengar. Punkt.

Det är verkligen synd, för om det varit ett uns bättre stolar, bättre ljud och kanske runt två timmar långt så hade vi haft en helt underbar kväll.

Herregud vilken tråkig text jag fick till men jag är nog lite upprörd.

Tillsist:
Bäst gillade jag Bright Eyes Soul Singer in the session band. Där tände det till.

Tillsist2:
Fredag och Kommun har sin första spelning samt släppkalas för nya skivan! 22:00 på Slussen är tiden att hålla i huvudet!
Och på lördag blir det åka av...trodde jag. The Joy Formidable skulle spelat på Debaser men nu verkar det vara ändrat till 24 februari...
Det kanske blir till att åka till Frankrike fast på Landet, Gérard Depardieu verkar kul!

Jerry Boman

Inga kommentarer: