Festivalglöd eller festivaldöd?

Bookmark and Share

Först fick nya Som en dröm-festivalen ställa in. Sedan föll Hultsfred som en fura och nu har Arvikafestivalen det svårt med pengarna. Vad är det som händer med festivalsverige?
Jag drog i väg några frågor till festivaler jag gillar.

De som svarat är: Som En Dröm-festivalen, Talvatisfestivalen, Island in the sun, Cosy Den-festivalen, Popaganda, Emmabodafestivalen. (Eventuellt kommer det in fler svar.)



Som En Dröm, skulle ägt rum 6-7 augusti i Folkets Park, Kolbäck
Festivalen tvingades ställa in "på grund av ekonomiska och organisatoriska skäl"
Artister: Kite, Palpitation, Tada Tátà, My little pony, Makthaverskan


- Vi kommer tillbaka!

Varför fick ni ställa in?

Vi tvingades ställa in på grund av lågt intresse och stöd från Hallstahammar kommuns sida,  vi hade också problem med att det är mycket jobb och för få personer som ställer upp, vissa lämnar arrangörsgruppen och då blir det genast mycket mer att göra, så det är svårt att fixa finansiering utifrån. Dessutom är många bidrag svåra att söka och även svåra att hitta. En annan konstig grej var att medierna i kring Västmanland inte var speciellt intresserade av oss. I lokaltidningen VLTs festivalspecial i våras fanns inte vi med, fast vi sänt pressutskick och haft kontakt med dem. Det kändes bara konstigt.

1. Hur är/var läget på er festival i år, kände ni av "festivaldöden"?

Vi är helt klart en del av festivaldöden. Väldigt döda - vi kunde ju inte ens köra vårt första år. På grund av många saker, inte bara pengar. Det är tråkigt, att det är krångligt, fattigt och slitigt. Men vi hade många idéer och det var kul. Jag vill inte avskräcka människor, men det krävs en hel del planering, jag tror det är naturligt att misslyckas i den här branschen, man lär sig väldigt mycket av det. Men man måste vara som en fågel Fenix, att resa sig igen. Hoppas vi klarar det, på ett eller annat sätt, i annan form kanske!


2. Varför tror du både Hultsfred och Arvika har haft svårt med att locka publik,
båda tappade väldigt många besökare? (Hultsfred sålde 5000 biljetter, Arvika 15.000)

Man kan nog skylla en del på stadsfestivalerna! Att kunna uppleva mer än bara festival, jag vet inte hur bra uteliv Borlänge har, men jag tror det lockar att man kan gå ut någon annanstans, slippa bo i tält, göra andra saker, äta bra mat. I alla fall om man tröttnat på tält och varm öl. För Peace and love är ju stort nu. Way out west är ju städat och välordnat och de bokar ju stora saker, så jag tror en äldre publik med mer pengar satsar på det. De har råd att fixa boende själva fast biljetten är dyr. Och en Hultsfredbiljett kostar också ganska mycket.

3. Det har snackats mycket om att det är artisternas höga gage som gjort att festivalerna inte går ihop. Hur ser du på det? Betalar man för mycket?

Ja på ett sätt, men det är inte så konstigt - speciellt om de är många i bandet. Folk frågar efter väldigt dyra akter, utan att förstå hur priserna ser ut, vilket jag inte klandrar dem för, men det hela är kruxigt, man vill ju erbjuda en billig biljett till sina besökare, till en festival med många bra band. Och det är välkända akter som drar folk!

4. Från din synvinkel, hur ser den perfekta formeln ut för en lyckad festival? En som både publiken gillar och som funkar ekonomiskt.

Jättesvår fråga och jag har tyvärr inte nån inspiration/tid idag för att svara bra på den. Passar.

5. Tror du att musikfestivalen som vi sett den (sova i tält m.m) kommer finnas om tio år? Om inte, hur ser den då ut?

Ja, men inte i lika stor utsträckning, för att återkoppla till min tanke kring stadsfestivalerna, kanske kommer det finnas mer alternativa boende. En rolig utveckling vore om festivalerna skulle ligga på vackrare platser och med mer koncept kring festivalerna, utöver musiken.



Talvatisfestivalen, 4 - 5 Juni i Folkets Hus, Jokkmokk
Artister: Henrik Berggren, Matti Alkberg, Markus Krunegård, Boden mfl.

- De stora bolagen har 
en uteslutande attityd

1. Hur är/var läget på er festival i år, kände ni av "festivaldöden"?

Nej, inte direkt. Vi känner snarare av avfolkningen av Norrbottens inland.
Här uppe märks inte överetableringen av livemusik av speciellt mycket.
Vi har andra slags problem, tex för få ljuduthyrningsfirmor, så priserna är
skyhöga. Detsamma gäller reseförbindelser.
Gagerna blir lidande av de höga resekostnaderna. Bokningsbolagen har
noll förståelse för det, över lag, men inte alltid. Har man direktkontakt
med artisterna så är det enklare. Då pratar man människa till människa.  


2. Varför tror du både Hultsfred och Arvika har haft svårt med att locka publik,
båda tappade väldigt många besökare? (Hultsfred sålde 5000 biljetter, Arvika 15.000)

Globaliseringen av musikindustrin hand i hand med den hårda konkurrensen
bland festivaler. Plus att vissa festivaler helt enkelt är för dåliga.
Nu har jag ingen direkt koll på vad varken Hultsfred eller Arvika hade att erbjuda,
men visst är det enklare för en festival som WOW att överleva i dessa tider.
Lite grann som med Wal-mart vs den lokala mathandlaren. Alla som inte är med
tycker det är förjävligt, men hade man själv haft chansen att ansluta sig hade man
tagit den, utan att tänka två gånger.
I och för sig har jag hört att Hultsfreds backstage var dålig på senare år, och Bear Quartet skickade enbart ned sin keyboardist ett år, i protest, på grund av den dåliga
ersättningen. Så visst kan sådana saker också spela in.

3. Det har snackats mycket om att det är artisternas höga gage som gjort att festivalerna inte går ihop. Hur ser du på det? Betalar man för mycket?

Det är naturligtvis inte sant. Utan artisterna och banden så hade ingenting funnits.
Det finns för många mellanhänder med en ganska uteslutande attityd från dom stora bolagen mot dom små eldsjälarna, som kan sätta käppar i hjulen.
Dom tillverkar själva standardpriserna och slår ut de mindre, en efter en, men jag
tror bara det är nyttigt. För det kommer snart att uppstå en motreaktion.
Från artister, allmänheten och små arrangörer. Man hittar nya vägar.

4. Från din synvinkel, hur ser den perfekta formeln ut för en lyckad festival? En som både publiken gillar och som funkar ekonomiskt.

Som arrangör får man tänka på vad det är man lägger sin budget på. Artisterna och
publiken ska alltid komma i centrum. Glömmer man det, som lokal arrangör, så går
man snart i stupet. Se bara på Lulekalaset. Dom finns inte snart.
Rösta vänster, så att staten kan bilda en hjälporganisation igen. Som på typ sjuttiotalet.

5. Tror du att musikfestivalen som vi sett den (sova i tält m.m) kommer finnas om tio år? Om inte, hur ser den då ut?

Ingen aning. Antagligen likadant. Fast Facebook kanske bildar onlinefestivaler. Maybe attending.


Island in the sun, 16 - 15 juni Jurmo (en ö på Åland)
Artister: The Concretes, Anna von Hausswolff, Babian, Leo med Lådan, Monty mfl.


 - Vi har en helt unik plats




1. Hur är läget på er festival i år, känner ni av "festivaldöden"?

Island in the Sun är mer välmående än någonsin. Efter tredje året festivalen anordnas tror vi oss hittat det optimala besökarantalet, ca 600 besökare. Att få en exklusiv biljett till vår popfestival i skärgården kommer troligen bli en exklusiv vara (men inte nödvändigtvis dyr)  ifall utvecklingen fortsätter i samma positiva riktning. Vi har från början haft den policyn att vi inte tänker ta onödiga risker för att få ett dyrt band etc. Vi anser att det finns ett mervärde i Island in the Sun eftersom festivalen är belägen på en så pass unik plats.

2. Varför tror du både Hultsfred och Arvika har haft svårt med att locka publik, båda tappade väldigt många besökare? (Hultsfred sålde 5000 biljetter, Arvika 15.000)

Dels beror det säkert på konkurrens från växande festivaler som t.ex. Peace & Love och Way out West. Arvika har en gång i tiden varit mer nischade, men har idag tappat sin identitet enligt mej. Att till exempel P&L för ett idogt arbete kring att sprida positiv budskap är något som gör iaf mej mer intresserad av festivalen. Sen beror det ju på vilka akter man bokar till en festival också.. 

3. Det har snackats mycket om att det är artisternas höga gage som gjort att festivalerna inte går ihop. Hur ser du på det? Betalar man för mycket?

Island in the Sun spelar i en helt annan division än Arvika och Hultsfred, det är bara att erkännna. Men vi använder också andra metoder och har andra resurser för att göra spelplatsen intressant för artisten. Vi kan inte erbjuda höga gager, inte heller stora publiksiffror. Vi hoppas istället kunna erbjuda artisterna en härlig semester i Ålands skärgård.

4. Från din synvinkel, hur ser den perfekta formeln ut för en lyckad festival? En som både publiken gillar och som funkar ekonomiskt.


En lyckad festival för mej är då man kan njuta under hela festivalen utan att behöva tänka på en massa praktiska saker hela tiden. Saker och ting ska inte vara för krångligt. En liten festival kanske kan bjuda på vattentoalett eller en gratis transport. Färre antal besökare ger mindre intäkter, vilket gör att man som arrangör är tvungen att söka bland guldkornen bland all band. Detta kräver också att besökarna engagerar sej mer i band de förut kanske inte hört. Det blir mer oklar skiljelinje mellan arrangör och besökare. Man gör festivalen tillsammans.
 
5. Tror du att musikfestivalen som vi sett den (sova i tält m.m) kommer finnas om tio år? Om inte, hur ser den då ut?

Jag tror den kommer finnas kvar. Fast det är mer obekvämt att sova i tält kostar det mycket mer att bo på vadrarhem/hotell på en stadsfestival. Jag tror också att det finns en gemenskap på festivalcamping som folk verkligen skulle sakna om den sortens festival försvinner. Det är ju ändå på campingen man lär känna nya människor. Förmodligen kommer det finnas större intresse för lugn camping. Om man ska orka lyssna på en massa band så behöver man faktiskt kunna sova några timmar per natt.
 

Cosy Den-festivalen 5-8 augusti på diverse platser i Stockholm
Artister: Tiger Tape, A Smile and a Ribbon, Stella Rocket, White Town mfl

-Bokningsbolagen har 
inte fötterna på jorden

1. Hur är läget på er festival i år, känner ni av "festivaldöden"?

Nej, det kan jag inte påstå att jag gör. Det jag (Mattias Jansson) gör är förstås i mindre skala än Hultsfred och Arvika, men trots att jag var lite orolig över andra året och uteblivet "nyhetens behag" har det rullat på riktigt bra och jag kommer inte ha några problem att åtminstone gå runt som det ser ut nu.

2. Varför tror du både Hultsfred och Arvika har haft svårt med att locka publik, båda tappade väldigt många besökare? (Hultsfred sålde 5000 biljetter, Arvika 15.000)

Jag skulle tro att folk i medelstora och framför allt större städer blivit lite väl bekväma, bland annat eftersom utbudet i de städerna förändrats sommartid. Och i längden klarar sig inte den typen av festival utan dem.

3. Det har snackats mycket om att det är artisternas höga gage som gjort att festivalerna inte går ihop. Hur ser du på det? Betalar man för mycket?

Absolut. Eller, för att utveckla lite är det väl snarare så att det är för många led som pengarna ska passera. De här gigantiska produktionsbolagen tar ju säkerligen ut rätt hiskeliga vinster, och inte heller de vanliga svenska bokningsbolagen har fötterna på jorden i alla lägen, för att uttrycka sig försiktigt.

4. Från din synvinkel, hur ser den perfekta formeln ut för en lyckad festival? En som både publiken gillar och som funkar ekonomiskt.

Om jag ska gå till mig själv så vore det perfekt om till exempel kommunen jag verkar i hörde av sig och sa "Hej, vad bra att du drar in en massa pengar till oss genom din verksamhet, kan vi göra något för att hjälpa dig?". Det är så enormt mycket byråkrati inblandat om Cosy Den-festivalen skulle växa till en konventionell festival (vilket jag nog inte skulle ha något emot, egentligen), att jag skulle behöva en del knuffar i rätt riktning för att orka med det. Jag tycker att Emmaboda var nära det där runt 00 ungefär, det var en riktigt bra balans de hittade. Fattade aldrig riktigt varför den övergavs. Om min festival växer är det nog något sådant jag siktar på.

5. Tror du att musikfestivalen som vi sett den (sova i tält m.m) kommer finnas om tio år? Om inte, hur ser den då ut?

Inte i samma omfattning som nu - eller rättare sagt, för några år sedan - nej. Vi lär nog få se Stockholm skaffa sig ett eget Way Out West snart, kanske växer Popaganda till ett sådant.

Popaganda 27-28 augusti Eriksdalsbandet Stockholm
Artister: Belle & Sebastian, Familjen, Robyn, The Concrets, Vit Päls

 - Vi är perfekt 
och allt går bra


1. Hur är läget på er festival i år, känner ni av "festivaldöden"?

Nej, det går sjukt bra

2. Varför tror du både Hultsfred och Arvika har haft svårt med att locka publik, båda tappade väldigt många besökare? (Hultsfred sålde 5000 biljetter, Arvika 15.000)

De har båda haft svåra år tidigare och det är svårt att ta sig ur sådana negativa spiraler.

3. Det har snackats mycket om att det är artisternas höga gage som gjort att festivalerna inte går ihop. Hur ser du på det? Betalar man för mycket?

Nej, egentligen inte.

4. Från din synvinkel, hur ser den perfekta formeln ut för en lyckad festival? En som både publiken gillar och som funkar ekonomiskt.

Popaganda 2010

5. Tror du att musikfestivalen som vi sett den (sova i tält m.m) kommer finnas om tio år? Om inte, hur ser den då ut?

Ja, men kanske inte samma festivaler som nu.

Emmabodafestivalen 29-31 juli, Emmaboda
Artister: Cut copy, Crystal Castles, Welle Erdball, We have band, Monty, Best cost mfl

- Vi går plus som vanligt 
och slår publikrekord



1. Hur är läget på er festival i år, känner ni av "festivaldöden"?

Nej, verkligen inte vi slog publikrekord för två dagar sedan och vi kommer som vanligt att gå med plus

2. Varför tror du både Hultsfred och Arvika har haft svårt med att locka publik, båda tappade väldigt många besökare? (Hultsfred sålde 5000 biljetter, Arvika 15.000)

Svår fråga, det är nog en rad samverkande faktorer  tex konkurrensen det finns idag. Mängder med festivaler som slåss om publiken publikens pengar och artisterna (som därmed kan få ut ännu mer pengar än tidigare vilket gör att marginalerna krymper) Vilket gör att ett program kostar kanske 5 gånger så mycket som det gjorde för 7-8 år sedan ändå ser blekt ut.

3. Det har snackats mycket om att det är artisternas höga gage som gjort att festivalerna inte går ihop. Hur ser du på det? Betalar man för mycket?

Ja, det är alldeles för höga gager nuförtiden.  Se fråga 2

4. Från din synvinkel, hur ser den perfekta formeln ut för en lyckad festival? En som både publiken gillar och som funkar ekonomiskt.

Vår formel är kort och gott EMMABODA! Som sagt, vi slår publikrekord och vi går plus.

5. Tror du att musikfestivalen som vi sett den (sova i tält m.m) kommer finnas om tio år? Om inte, hur ser den då ut?

Ja, annars är det ju ingen festival! Jag tror definitivt vi och Roskilde kommer att finnas kvar. Vi står när de andra faller.

Jerry Boman


2 kommentarer:

Niklas Alicki sa...

Hej! Vore intressant att veta vilka som har svarat på frågorna Jerry!

/ Niklas

johan andrén sa...

emmaboda la ner 2007, dom borde bytt namn då för nu är det något helt annat. nya hultsfred är kanske ett passande namn, hoppas verkligen som en dröm blir av nästa år så jag har någonstans att åka.