EXKLUSIVT: Här är fyra helt nya versioner av Shoreline!

Först av alla kan Musik Enligt Jerry idag berätta att det finns fyra nya versioner av Broder Daniels Shoreline! Sveriges mest önskade låt tar nu steget in i framtiden med hjälp av Summer HeartHeart/DancerDeath in the afternoon och Lukas Sebastian.

Hur uttjatad Broder Daniels Shoreline än må vara, i grunden bygger hela hajpen, hela ”Spela Shoreline!”-fenomenet, på att det är en väldigt bra låt. Det framgår väldigt tydligt när fyra artister, på lilla fina skivbolaget Sommarhjärta, nu tagit låten än mer till sina hjärtan och släpper idag varsin cover. En slags tidig födelsedagspresent till Henrik Berggren som fyller 40 år i november.

Efter hoppet hittar du alla fyra låtarna och du kan läsa artisternas egna ord om vad Shoreline betyder för dem. Äntligen får vi också svar på vilken textrad i Shoreline som egentligen är bäst. 

Spela Shoreline - fyra gånger!

***

Ska en vara krass så var det faktiskt en cover som gjorde Shoreline känd för den stora massan. Broder Daniels episka låt om känslan att växa upp och inse att inget blev som en trodde, blev i  Anna Ternheims långsamma pianomättade mollversion det svartvita vykortet från drömfabrikens baksida. Där Henrik Berggren rasar i ångest över livet, där har Ternheim redan gett upp. Den som klarar att lyssna ordentligt i stearinljusets sken och samtidigt inte börja gråta, den har ont om känslor.

En bra cover lyfter alltid originalet, plötsligt hör man nyanser som legat dolda. När nu fyra av indiesveriges vackraste akter gemensamt släpper EP:n Spela Shoreline är det inte bara en hylling till Broder Daniel, det är också en hyllning till ett musikaliskt arv. Svenskt musikliv har mer att tacka Henrik Berggren för än någon vill erkänna. Musikscenen skulle aldrig sett ut som den gör utan Broder Daniel, bland svenska band saknar de motsvarighet. Inget annat band har påverkat så många att plocka upp inte bara musiken utan även plockat upp en hel livsstil.
När nu Summer Heart, Heart/Dancer, Death in the afternoon och Lukas Sebastian vrider Shoreline till nya höjder är det med 13 år av odödliga popklubbar, 13 år av radiorotation, av spelningar och av ensamma nätter påväg hem i regnet. Färgade av nutiden bryter de ner Shoreline och bygger egna universum av Berggrens ord.

***

Först ut är Summer Heart, David Alexanders drömska sommarvindar flyttar in på de tomma höststränderna längs Hallandskusten. Den numera världsberömda Halmstadsonen bänder vindpinat och reverbdränkt orden och ger sången en gnutta hopp. Att det finns en framtid trots allt. Shoreline blir ett vackert foto från förr att dyka ner i då nutiden känns för mycket. Davids version vågar jag lyssna på hur ofta jag vill, den kommer hjälpa mig upp på morgonen. 

David: -Shoreline är låt som framkallar så många känslor hos mig på en och samma gång. Den känns både hoppfull, nostalgisk och sorgsen. Den sätter ord på så mycket men samtidigt går det inte att sätta ord på vad med låten det är som gör den så fin. Den tar en tillbaka till en svunnen tid samtidigt som den på många sätt visar vägen framåt. Jag har faktiskt väldigt länge velat göra en version av Shoreline, men då originalet är så bra är det otroligt svårt att göra låten rättvisa och jag har inte riktigt fått till det förrän nu.


Linnéa Atieno och Joakim Buddee i Heart/Dancer tar Shoreline in i himlen. Detta är otvivelaktigt den bästa versionen jag någonsin hört! Stockholmsduon, kända för sina dystropiska toner, tar Shoreline till hjärtat och hittar där sin själfrände. Tillsammans smälter deras röster ihop, kontrasterar varandra vackert som bara två med samma idéer och världsbild kan göra. Jag kan inte sluta lyssna!  
2:10 och framåt i deras version kommer det vackraste partiet svensk drömpop någonsin producerat! När jag första gången hörde slutet var jag tvungen att ställa mig upp, enormt starkt!

Linnéa: - Shoreline är en sån där låt som sticker ut, en sån man minns. Jag hörde först Anna Ternheims version som måste vara den bästa covern i världshistorien. Kan man ens göra en så bra cover? Lika bra som originalet, och det är ju otroligt bra. När jag tänker efter kan nog Shoreline ha varit den första låten jag gråtit till.

Joakim: - Jag upptäckte faktiskt låten i och med detta projektet men blev knockad direkt. När Linnéa för första gången spelade Shoreline för mig fick jag (något romantiserade) flashbacks till tonåren på Kalmars buss 402 en regnig oktoberkväll. 


Mer toner från Halmstad, Christian Nanzell och  Linda Lomelino i Death in the Afternoon låter Shoreline bli mörkare än svart, ett skillingtryck i vantablack där inget kommer sluta väl. Filmiskt framfört där storheten ligger i de avskalade detaljerna, platsen är Bladerunners dystraste gränder och humanoidens röst ekar tomt och själlöst.  Shoreline blir i Death in the Afternoons version precis så spöklik och androgyn som jag tror den är i Berggrens hjärta.

DITA: -Shoreline var så otroligt mäktig när den kom. Att med så enkla medel skapa något så bra var enormt inspirerande för ett gäng unga aspirerande musiker.








Lukas Lind, ursprungligen från Norrköping, gör en klassik tolkning. Shoreline blir här låten Lukas Sebastian plockar fram som extranummer och får minnen att blomstra. Låt dig inte luras av inledingen, covern växer och mot slutet är du övertygad om att detta är versionen du helst av allt vill höra innan festen är över.  

Lukas: - Låten har en sorts evig ton i sig. Det är en av de melodier som ekar starkast i mig från min ungdom. Precis som en riktigt bra melodi så klarar den av olika genres. Broder Daniels original är ju perfekt, sedan glittrar den som guld i Anna Ternheims version. Jag hoppas att den här Shoreline-skivan kan visa ännu mer av låtens storhet.









Texten till Shoreline innehåller många rader som enkelt kan stå för sig själva. men vilken rad är egentligen bäst?

David (Summerheart): - Jag tycker att texten är väldigt vacker i sin helhet så det är svårt att plocka ut en enda favoritrad. Måste jag ändå väljer jag "I've got nothing, nothing to wait for". Raden är betydelsefull för mig och självklart väldigt tolkningsbar, precis som text ska vara om jag får bestämma.

Joakim (Heart/Dancer): - ”Oh this town kills you when you're young" är nog min absoluta favorit. Låten öppnar upp så snyggt just där och gåshuden är total. Jag gjorde en spellista en gång som hette "Slita av sig skjortan och hoppa ifrån västerbron”, där jag bara la in låtar med övermäktiga refränger. Jag borde göra en till sån spellista som heter "OOOOH THIS TOOOWN KILLS YOU WHEN YOU’RE YOOOUUNG”.

Linnéa (Heart/Dancer): - Jag önskar att jag kunde säga att min favoritline är ”Shoreline”… Men jag får nog säga ”We are shadows in the alley”. Så melankolisk och vacker.

DITA: -  "This town, kills you when you are young". Vet inte varför..det bara är något med den raden.

Lukas (Lukas Sebastian): - "You die when you´re young" är både punkigt pubertal samtidigt som filosofiskt sorglig. Den har levt kvar i mig år efter år, och det är väl kvittot på en bra textrad.

EP:n Spela Shoreline är ute idag på Soundcloud och Spotify, lyssna här nere. 

***

Sist, vad önskar ni mest av allt just nu?

David (Summerheart): - Jag hoppas att Henrik uppskattar min hyllning till honom och Broder Daniel, ett av Sveriges genom tiderna viktigaste och mest intressanta band enligt mig. 

Linneá och Joakim (Heart/Dancer): - Förutom fred och jämställdhet i världen så längtar vi hemskt mycket efter musik från några av våra favoritakter, typ Niki & The Dove, Grimes och Silvana Imam. Och Henrik Berggren såklart.

DITA: - Att Spela Shoreline EP'n blir uppskattad.
   
Lukas (Lukas Sebastian): - Att min version av låten tas emot väl. Och så ser jag gärna att Henrik Berggren släpper sitt soloalbum snart!





Tom Jerry Boman

Inga kommentarer: