PREMIÄRLYSSNA: Indiehjälte gör Örebro Prides officiella låt!

BAM!
Örebro Pride är med låt, skriven av Alissa Isakovic och André Alvinzi

Isakovic har jag haft öronen på under ett tag nu, normalt gör hon storslagen cirkuspop i samma andra som Miss Li. I Show Your Pride är det lite mer digital fest. "Popextravaganza" som Isakovic själv uttrycker det.

Jag styrde upp en chattintervju, läs efter hoppet.




Hur kom Show Your Pride till dig?
Jag fick förfrågan av projektledaren för Örebro Pride om jag ville göra årets pridelåt. Jag var på bussen och skrev ett snabbt "Ja!" och när jag kom hem insåg jag vad det faktiskt var jag hade tackat ja till. 

Så jag stängde in mig i en regnbågsbubbla i några veckor. Gick på många gayklubbar och grävde ner mig i HBTQ kulturen helt och så en dag i duschen började jag sjunga "don't let them block your spotlight, it's your riiiight to shiiine, just hold your head up hiiigh and show your priiide" och där var refrängen så jag hoppade ur duschen direkt med schampo i håret och satte mig ner och skrev klart låten. 
(Jag rekomenderar inte detta då jag var tvungen att avfärga och färga om mitt hår ca. tusen gånger för att det intorkade schampot hade gjort mitt hår helt randigt.)

Då jag jobbar ganska organiskt med min musik och inte gjort så mycket elektroniskt innan så kontaktade jag min talangfulla vän och producent André Alvinzi som då förvandlade min organiska poplåt till en modern popextravaganza!



Hur ser du på dagens samhällsklimat för HBTQ? Behövs Pride? 

På ett sätt tycker jag att det bara blir bättre och bättre! Jag menar för bara 10 år sen, skulle jag nog inte tippa på att någon som Conchita Wurst skulle vinna hela Eurovision vilket förövrigt inte bara var en kanon vinst pga en bra låt, utan även ett steg framåt när det kommer till acceptans.

Dock så är det ju fortfarande vissa delar av världen där det är riktigt illa och inte bara det utan även i Sverige. Jag har ett par vänner som är ett lesbiskt par och har en son som blir jättemobbad i skolan bara för att han har två mammor och jag får ganska ofta in mail där ungdomar och yngre berättar om hur dom inte vågar komma ut, att dom önskar att dom vore modigare och starka och därför är det viktigt att Pride finns så att folk ändå kan känna en sammanhållning.

Jag tror Pride är viktigare nu än någonsin för det känns liksom som att saker är i rullning nu. Det känns som att fler idag har börjat försvara och kräva vad som borde vara en självklar mänsklig rättighet. Jämställdhet, slutet på intolerans och diskriminering. Dessutom tror jag att hat och intolerans mot HBTQ-personer grundar sig mycket i ovetande. Att arrangera pridefestivaler bjuder inte bara in HBTQ-personer utan det är öppet för alla så på så sätt är det också väldigt viktigt.


Om du fick önska dig en sak just nu, vad skulle det vara?
Förutom fred på jorden och Sverigedemokraterna ut ur rikstagen så önskar jag att Stockholm Pride kunde lägga ner sin "..är en anledning till att festa"-kampanj. Att bli kallad "jävla flata" är aldrig en anledning till att festa. 
Att däremot älska sig själv, vara fri och stolt över den man är, det är en jävligt bra anledning till att festa!


Sista frågan: Världens bästa låt just nu?
Världens bästa låt alltid: Shoreline

Världens bästa låt just nu: Sia - Chandelier. (Finns på Spotify)

Bra låttips, lyssna!

Här är hela texten till Show Your Pride:
Love YOUBaby, flaws are the new black or denimBe trueDefend your freedom with passion and love

Shake your worrys of with the rythm
Bring your own light into the dark
Shake your worrys of with the rythm

Beautiful & Ugly
Put your hands allover me
Oh words can't hurt me
Your "crazy" is nothing but amazing

Don't let them block your spotlight
It's your right to shine
Just hold your head up high and
SHOW YOUR PRIDE

Wild and free
Rainbow kids of the love army
We don't fight hate with hate
All for 1 for all equality for all

Shake your worrys off with the rythm
Bring your own light into the dark
Shake your worrys off with the rythm

Beautiful & Ugly
Put your hands allover me
Oh words can't hurt me
TheyThinkImCrazyButImFuckingFree

Don't let them block your spotlight
It's your right to shine
Just hold your head up high and
SHOW YOUR PRIDE




Tom Jerry Boman

Inga kommentarer: