Ge mig en timme
med lille Jimmie
i ett mörkt rum
Han är så jävla dum
med lille Jimmie
i ett mörkt rum
Han är så jävla dum
Fria händer
med fyra fuckfingrar
och starka tummar
att bryta av han med
med fyra fuckfingrar
och starka tummar
att bryta av han med
Orden är Mattias Alkbergs och nu kommer det ta hus i helvete. Utsedd till Sveriges främsta musiklyriker (delad förstaplats med Annika Norlin) av PSL/Babel, ger Alberg sig nu in i politiken på riktigt. Eller, där har han alltid varit, musik med Alkberg är ofta politisk, denna gång är de politiska kanonerna större och ljudligare. Matti är förbannad. Jävligt förbannad.
Den 20 augusti släpper Alkberg skivan Södra Sverige. Jag har tjuvlyssnat.
Textraderna kommer från låten Fria Händer och är en del av skivan Södra Sverige.
Södra Sverige är också namnet på bandet, Henrik Palm(In Solitude), Frans Johansson (Les Big Byrd) och Anton Nyström (Statik Eyes, Eterkropp), som klär orden i fingrar-blöder-punk.
13 låtar, de flesta klockar in under två minuter. Musikaliskt är det tonårigt explosivt, med livets erfarenhet som tyngd. Det är i all enkelhet svulstiga ljudbilder, drar åt fabrikerna, ljudet av gänget som har jobb och repar på fritiden i den lokala fackföreningens lokaler i källaren. Det första vi fick andra fick höra var Nöff Nöff, en klassiskt sparka-på-makten epos. Makten hade ingen som helst aning hur de skulle reagera, skandalen kom med lokaltrafik samma stund som Aftonbladet Kultur valde att publicera hela låttexten. Ut ur bussen välde ord om supervalår, att nu fick det vara nog och nivån på samtalet.
Nu ska jag berätta för er varför ni blir så rädda för Mattias Alkberg och Södra Sverige. Den här samlingen låtar är inte från några moppefjuniga korvkioskhjältar med dubbelsnus under läppen, den här samlingen kommer från vuxna människor som tröttnat. Vuxna människor som sett skiten stiga och nu kämpar för att hålla näsan ovan dyngan. Det här är en samling låtar från människor som diskuterar sin samtid, som vinner över dig, du maktgalna politiker, i vilken retorisk kamp som helst.
Alkberg draperar frustrationen, pungsparkarna, i högsta lyriska klass, och det är just precis därför du blir så rädd. För du vet, du maktgalna politiker som talar de intellektuellas språk, du vet att när underjorden skaffar sig hjärna sitter du väldigt löst till. Det är precis därför du just nu är livrädd.
Tillbaka till Fria Händer. Texten beskriver alltså ett hot, tillsammans med i Anton Nyström beskriver Alkberg tydligt vad han vill göra med Jimmie (som vi kan förutsätta är SDs partiledare Jimmie Åkesson). Senast var det Kartellen, som tillsammans med Timbuktu i Svarta duvor & Vissna Liljor, beskriver hur de vill banka Jimmie gul och blå. Den låten stoppades av Sveriges Radio, för att sedan endast spelas när en programledare förklarade vad det handlade om.
Kartellen har bokats och bokats av till både Peace & Love (de fick senare komma tillbaka och landets mest intressanta och viktigaste kulturdebatt följde) och här om dagen blev Sebbe Stakset med vänner avbokade från en festival i Linköping. Allt beror såklart inte på en låt, men signalen är tydlig: du skriver inte musik i Sverige som ger uttryck för makthat. Du ska icke skriva något som är på riktigt.
Frågan är vad som kommer hända med Mattias Alkberg och Södra Sidan, kommer de att få spela? Kommer det bli bojkott från festivalsponsorer ”Lulebon säger ju faktiskt att han vill misshandla lilla Jimmie Åkesson, tortera honom i ett mörkt rum!”.
Förmodligen kommer inget hända, ingen kommer avboka Alkberg och Södra Sverige, ingen kommer uppröras. För Alkberg med band tillhör den vita medelklassen och då är det som bekant helt ok med hot. Jag vill förtydliga, jag tycker både Kartellen och Alkberg gör helt rätt, ingen ska någonsin lägga sig i vad de skriver. Det är gestaltning och jag tror varken Sebbe eller Matti faktiskt skulle genomföra sina dåd.
Tillbaka till skivan Södra Sverige. Hastigheten är uppskruvad, dock ständigt tydlig och här vill jag lansera en ny genre: speedpop. Punkpop i ljusets hastighet, snygga pophookar i text och musik, näven i luften utan att egentligen vara hotfull.
Första släppet Nöff Nöff står ut i sin glasklara briljans, men kängorna mot Stockholm och självupptagenheten i Alla Är Sämst är både uppväckande och rolig:
Han är en profet och en visionär
och jag var trött på mig själv i min musikkarriär
Längtade efter att få vara nån annan
Så länge jag fick vara samma gamla
Så länge jag fick vara samma gamla
När vi jobbar ihop är det som ett krig
men så är det när man skriver så personligt
men så är det när man skriver så personligt
Älskad av alla för att alla är sämst
Mattias Alkberg och Södra Sverige har gjort en trallpunkskiva som är precis så förbannad som 90-talets dito aldrig lyckades med, de som egentligen inte hade något att säga utan använde punken för att vara ett uns tuffa. Alkberg står över tuffhet, han bara är och blir därmed den tuffaste en känner till. Samtidigt en självmedvetenhet, Matti har gjort musik i över 20 år och försöker inte spela något han inte är. De åren är förbi, om de någonsin fanns.
Slår ett slag för vardagslunk
Äldre nu och lördagspunk
Se det stora i allt smått
Tacos tacos tacos tacos
Den 22 augusti är det släppfest på Kägelbanan i Stockholm. Läs om det här.
Här är min livevideo från Mattias Alkberg/Södra Sverige på Rondo i Göteborg under Way Out West:
Äldre nu och lördagspunk
Se det stora i allt smått
Tacos tacos tacos tacos
Den 22 augusti är det släppfest på Kägelbanan i Stockholm. Läs om det här.
Här är min livevideo från Mattias Alkberg/Södra Sverige på Rondo i Göteborg under Way Out West:
En del låtar från skivan har släpps redan nu:
Tom Jerry Boman
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar