Live: The Glorias och publiken på Scharinska sjunger Norah


Ni känner till The Glorias. Jag har berättar tidigare, ombandet från byn med det norr-romantiska namnet Svartbjörnsbyn, om deras synth-som-inte-är-synth och jag har berättat hur jag en sen natt hörde The Glorias för första gången och slogs till marken lika kraftigt som när jag hörde Glasvegas första gången. The Glorias tar in, de är större, långt mycket större än sin lilla by och håret reser sig på armarna.

Så jag åkte till Umeå för att se dem på scen. Förband till Nord & Syd, tidigt speltid. Jag visste att det skulle bli bra, hade på känn. Kanske rädd för att ingen annan hittat detta fantastiska…

Står i baren på Scharinska, det är inte mycket folk. Fram kommer en tjej och frågar vem jag är. Jag berättar, och säger att jag är i Umeå för att se The Glorias. Hon skiner som en sol och berättar att de är flera där som avgudar The Glorias. Jo, hon uttrycker sig precis så, avgudar. De avgudar The Glorias. 


Jag känner mig hemma.


Titta på klippet här nedanför, det börjar bra… låt det rulla fram till 1 minut och 30 sekunder, skruva upp volymen och invänta...

Den allsången! Oh. My. Good.

Resten av spelningen gick i samma anda, bandet från lilla Svartbjönsbyn utanför Boden har precis börjat en resa som kommer ta dem lång bortom solen.

Just nu är de ute på turné, #glorytour (följ på Twitter), idag Sundsvall, den 9 maj i Stockholm och 13 maj i Luleå. Du vill inte missa!

All info hittar du enklast på The Glorias Facebooksida. Skiva kommer i vår.
Tom Jerry Boman

Inga kommentarer: