Ny dag, ny version: Annika Norlin tolkar Nord & Syds låt Inte Idag


Den 1 mars släpper Nord & Syd låten Inte idag. För att svara på fråga "Följer vi låten eller följer låten oss?" bad de fyra musiker tolka låten, utan att ha hört den först. Allt de fick var ett notbland.
Frågan gick till Annika Norlin, Ulf Stureson, Johan Borgert och Mattias Alkberg.

Först ut var Alkberg, som gjorde låten "Alkbergsk" troll:ig och mystisk. Riktigt fin.

För en liten stund sedan kom dock det som kan bli vårens gråtlåt, Annika Norlin (Hello Saferide, Säkert!) gör sin tolkning.
Så vackert och så smärtsamt att det innersta blottas hos mig, jag börjar gråta. Rösten, den förtrycka kärlekssången och faktiskt även den lilla enkla tillhörande videon öppnade kanalerna. Texten är bland det finaste jag hört, jag väljer att kalla Nord & Syds samlade verk för "skogs-emo", allt är en sommaräng, bedrägligt vacker sommaräng. Där känslorna sveper över fält och genom skog.

Herre. Gud. Så. Fint.

Nord & Syd består av David Nygård, Kalle Danielsson, Julia Hanberg, Joel Lindberg och Martin Abrahamsson (Vapnet, Laakso, Holy Madre, Ironville och Penny Century). Skivan Som en människa släpps den 13 mars, Inte idag kommer den 1 mars.


Mer om Nord & Syd hittar du i denna vrå på internet. Där hittar du också Ulf Sturesons version av låten... som låter väldigt Stureson. Helt fantastisk!
Där kan du också ladda ner notbladet och göra din helt egen version, tycker jag verkligen du ska göra!


Så sätt dig nu ner, knappa upp volymen och låt denna onsdag lägga den våta hinnan, den så kända våta hinnan, över dina ögon.




Tom Jerry Boman

Inga kommentarer: