Krönika: Jag bokar ju bara
de dj:s som jag tycker är bäst



Jag har fixat några klubbar i mitt liv. Inte så många, är helt enkelt lite för slö för det. Jag har bokat band och jag har bokat dj:s, fixat med lokal och haft det väldigt roligt. För det är väldigt skoj det hela, avslappnat och fint att få höra bra musik, dansa sig tokig och kanske får hångla till sin favoritlåt. En bra dj får mig att känna mig odödlig, får mig att känna mig fri och får mig att upptäcka ny musik.

Nu ska jag avslöja en grej, något som kommer svida i samvetet. För jag har ju förstått hur det ska vara, och det överrrenstämmer inte med hur jag skött bokningarna till dj-båsen. Jag skäms absolut inte, jag har ju bara valt dem som är bäst. Har uteslutade gått på musiksmak, skills och förmåga att fixa bra stämning. Ändå blev det som det blev.

Läs den skrämmande statistiken genom att klicka på Läs mer.



Alla dj:s jag bokat in har varit kvinnor.  100 procent. Förlåt, det bara blev så.

Har ni inte läst om det? Har jag inte tjatat om det? Har inte klubbarna kallas tjejklubbar eller jämställda? Nä, för vet ni vad, jag bara råkade ta dem som jag tyckte var bäst, och hoppsan, det råkade visst vara kvinnor hela högen. Vilken grej eller hur?!

Först var det Klubb Sandviken i Göteborg 2008, bara kvinnor i båset även om en och annan obokad kille tog plats ibland (läs en gång och han spelade typ tre låtar från kvinnonas skivor). Var det någon av besökarna som reagerade på att det bara var kvinnor i båset? Var det någon som reagerade på att den ena kvinnan som spelade bara var nyss fyllda 18 år, aldrig hade spelat skivor förr och inte var min vän? Nepp.

Sen var det då den här grejen på Medis. När Klubb Loaded körde tvådagars fick jag hela övervåningen för mig själv, jag bokade in dj:s och presenterade dem under namnen Ringqvist, Höglund, Hjalmarsson, Åbom, Thörling mfl. Vill ni veta en hemlis? Alla hade kvinnliga förnamn! Opps.

De klubbar som jag haft ihop med andra, även där har jag bidragit med namn på kvinnliga dj:s. Märkte ni det inte?

Har jag haft en dold agenda, har det varit kvotering? Nä. Jag bokade in de dj:s som jag tyckte var bäst för stunden, faktum är att även reserverna var kvinnor, riktigt pinsamt… Att jag valde att inte skriva ut namnen på Medis handlar bara om att det skulle bli sådan konstig stämning då, att folk skulle få för sig att jag hade någon plan.

Nu till poängen: Det behövs inte fler debatter om kvinnliga-dj:s. Det behövs handling. Skrid till verket bara. Tjata inte så mycket om det, bara kör på. Det är ingen stor grej, och det ska inte vara en stor stor grej att det råkar vara bara kvinnor/tjejer/brudar i ett dj-bås en kväll. Det blir ju inte annan musik för det.

Vi är rätt lika när allt kommer kring, vi gillar samma musik, vi gillar när vår musik spelas och vi gillar att bestämma vilken musik som ska spelas. Vi gillar uppmärksamheten som dj-spelande ger. Helst vill vi träffa någon att hångla med, kanske gå hem med och vem vet, kanske träffar vi helt rätt en gång. Mest vill vi nog bara synas och festa.

Jag tycker vi slutar upp med debatten som blossar upp gång efter annan. Istället lägger vi den energin på att göra grejer. Snacket om att killar bara bokar killar är ju inte riktigt sant ändå. Jag kallar alla som spelar skivor för dj:s, oavsett om de är kvinnor, män, transsexuella, bi, flator, bögar eller asexsuella. För vad de har mellan benen och vad de vill göra med det har faktiskt inte ett skit med att göra vad de gillar för musik. Eller hur bra de är på att festa.

Jerry Boman

Inga kommentarer: