Solsoulpop och Klubb Hej Stockholm!



Det roliga med en ny stad är alla nya ställen, alla nya intryck. Igår var något av en underdag i dessa ting, det blev en cykeltur till Bergmanska konstgjuteriet på Kungsholmen. Vilket ställe! Stor vit lokal med kakel på väggarna, konstgräs på golvet och väldigt sköna soffor! Jag tror jag kommer hänga mer här! Som tur är lovade Sandra Bergman (Send In The Clowns bla) och Daniel Odelstad att det blir mer gjuteri till hösten. Jag kommer!



Okej, du har fattat hur stället ser ut, det är stort och yxigt. Sidechild har alltså en svår uppgift att skapa närhet i detta enorma utrymme, till på köpet får de stå på en minimal scen i ena hörnet.
När de sätter igång ändras rummet, plötsligt stiger sanddyner ut från väggarna, alla takfönster öppnas och bjuder in solen. Vi flyttar mot värmen. Med charmig närvarande soul skapar detta trängsel, inte fysiskt men mentalt. Beach Boys möter 90-talets skotittade och mitt i allt en röst så ren att självaste glasmästaren i hyttan lämnar in. Närmare glas i musikalisk form är svårt att komma, flera gånger tar sångaren toner där jag funderar i banor som "antingen går det åt helvete nu eller...". Men har reder ut det och jag ryser! Jag vet knappt att jag hört något liknade!



Det optimala för Sidechild skulle vara Majas vid Havet, Varbergs och Apelvikens egen solklubb. En stunds rungpingis, några follar på stranden sedan är man redo för soulpop tills solen går ner. Lyssna på Nothing like love och dröm dig bort till den perfekta dagen.

På lördag (18 juli) kan du se Sidechild på Rackarebacken och nästa onsdag på Strand (Coles Corner). Jag tycker du skall gå på båda.

Tillsist:
Som ni alla vet har jag alltså flyttat till Stockholm och detta tänkte jag berätta för alla Stockholmare på följande vis:

Klubb Hej Stockholm!
Den 9 augusti bjuder jag in er alla till nyrenoverade Nada bar på Åsögatan för en öppen inflyttningsfest! Man kan säga att det blir ett firande av att Jerry nu mera är 08:a! Gratis och fritt!
Jag kan väldigt stolt presentera hela TVÅ liveakter denna söndag:

Stefan Randström
Kvällen börjar med en stor mega premiär! Ni känner igen honom från punkpopkanonerna Den Stora Sömnen som nyligen släppte dubbel debutskiva där Thorsten Flinck läser bandets texter! Ni känner också igen honom från uppviglarna i The High Heeld Honeys. Nu går mannen som personifierar ränstenssöder Stefan Randström solo gör här sitt första livesoloframträdande någonsin! Inte missa för allt guld någonsin! "Jag var där"-varning på den!

Lyssna på små fina smakprov här!

Guldgossen
Från Linköping kommer en av Sveriges mest uppmärksammade artister just nu, rör det inte låtstölder så rör tvframträdanden i Nyhetsmorgon eller långvariga diskussioner om det är rätt att sjunga "cp" i en låt. Ja, du känner igen mönstret från Håkans debut. Musiken lyfter upp dig, den får dig att sväva. Samtidigt är det en uppmaning till alla att inte ta skit, att tro på drömmar och leva här och nu! Pop ska beröra och nog fan berör det här!
Jag tycker så här: kom och lyssna. Jag är övertygad om att du kommer ta detta guldpatinerade charmtroll till kille till ditt hjärta. Nästa gång du ser honom i Stockholm så kan jag garantera att det inte blir på ett sådan intimt ställe som Nada. Unikt tillfälle med andra ord. "Jag var där"-varning på den också!

Lyssna mer här!


Vilka som kommer lira skivor håller jag på en stund till!

Tid: 20-01. Första liveakten börjar redan runt 21. (man får inte spela live efter 22 på Nada)
Kom i tid, ta en öl med mig!


I väntan på den stora söndagen kollar du in Guldgossen i Nyhetsmorgon:



Jerry Boman

1 kommentar:

jonathan sa...

Hej Jerry! Jag hittade nyss din blogg, det ska bli fantastiskt att följa det du skriver! Ett enkelt och skönt sätt att ha koll på vad som händer och hitta massa bra musik. Jag gillar verkligen ditt upplägg och jag tycker om det- och hur du skriver!
Själv så bor jag just nu i Bergen och Norge är ju ett väldigt musikfattigt land, i alla fall i jämförelse med sverige, och speciellt när det kommer till pop. Men det är ett band som kommer från Bergen som släpper sin debutskiva nu i september som är riktigt lovande, John Olav Nilsen och Gjengen heter de, har du hört talas om de? John Olav har beskrivits som en "rännstenspoet" och det kan jag hålla med om, det är riktigt bra texter han knopar ihop och de är på norska. Det är ju ofta lite svårt för oss svenskar att ta norska seriöst, men här är det annorlunda, han har en grym känsla i det han gör! jag slänger med en länk: http://www.myspace.com/johnolavnilsen
"Diamanter och Kirsebaer" är min favorit, och familjens "det snurrar i min skalle" är riktigt skön!
Ha en fin helg!
jonathah