Kalllaaaaaa miiiigggg CeeeeePeeeee.



Först så måste man kanske gör klart några saker. Feminister hatar inte män, och män kan vara feminister. Självklart för många, helt mystiskt för andra. Att stå för ett jämställt samhälle kan nog de flesta skriva under på, men inte mycket händer.
Det krävs alltså radikala saker för att folk skall vakna.
Som tex att sjunga vackra visor om kärlek. Om kärlek mellan två kvinnor.
Mer om det längre ner.

Om någon skulle sagt till mig att jag skulle lyssna på körsång under en festival hade jag skakat på huvudet. Det är ju liksom inte Kjell Lönnå som är stora idolen, och körer över lag blir lätt präktiga.
Så mycket bättre att jag nu fått allt, alla larviga förutfattade meningar, värkt över stupet.

The Sweptaways är en kör som består av typ 25 personer. Den här dagen är de fint klädda i gult.
Det hade ju kunnat sluta där, att jag skrivit att de sjunger fint och ser fina ut.
Men det är valet av låtar som gör det så in i bänken bra, några exempel:

Kalla Mig (Vapnet)
Elektric (Leila K)
Go West (Pet Shop Boys)
mfl...

Just den mittersta låten är helt underbar i körversion! Det liksom knyter ihop säcken, det borde inte gå men är bland det bästa jag hört på festivalen! Snygga stämmor som bygger fram låten där originalet faktiskt brister.
Även Vapnets Kalla mig är helt fantastik, att höra 25 pers snyggt sjunga "kalla mig CP, kalla mig bög" är humor och helt genialast på planeten!

Sen gillar jag de vackra kläderna, var och en av kördeltagarna har tolkat ett tema som skulle kunna heta "gult och guld". Helheten blir glimrande och varje individ vacker. Så precis som en kör skall funka så bygger kläderna på principen att varje person bygger kollektivet.

Det enda som kanske är sådär under The Sweptaways kosert är mellansnacket. Lite för mycket inövat och stelt...men det var ju inte därför jag var där så det spelar faktiskt ingen roll om hundra år. Då kommer jag bara komma ihåg det mäktiga crescendot:

Kalla mig CeeeePeeee.....Kaaaaaalllllaaaa miiiiig Böööööööög

Språng och hopp till Rookiescenen. (jäkla löjligt namn, det är ju inga små kycklingar som spelar där precis)



Jag efterlyste för ett tag sedan, eller jag mer undrade varför det var så ont om kvinnliga popband. Alltså de där som gör pop som blossar upp och gör en lycklig, som gör att man inte kan sova eller andas. Manliga popband som gör den där grejen finns det hundra av, likaså kvinnliga popduos som håller mig vaken om natten.

In på scen kliver Those Dancing Days! A real popband av bästa sort.

Införda snygg snygga glittrade blåa kortbyxor drar de av låt på låt som är handklapp och tamburin deluxe! Det är enkla saker som gör det, TDDs lycka är att de har vett att dra på med synthen. Den lever sitt eget liv och spelar min hjärna till månen. Det är glatt och det är simpelt, naivt och så in i brallan popigt.
Bäst är låten som heter samma som bandet, Those Dancing Days, en riktig discokula som rullar över oss. Jag dansar!

Nu längtar jag till Emmaboda festivalen då bandet spelar igen...

Lite paus och en ny drink uppfinns av J: "Sänke". Blanda Jäger och Redbull så kommer du fatta varför den heter det...



Freja and This weeks freaks försöker verkligen. Hon sjunger snyggt...men som så ofta förr så faller det på känslan. Det finns inget innehåll. Jag känner inget, det finns ingen själ i soulen. Jag vill ha mer tryck.
Men det skall ändå creddas till alla som var i publiken, samtidigt femtio meter bort raspade Ozzy...



Alltså, om man nu tar sig ända till Hultsfred för att lira plattor måste man ha show. Speciellt om man som DJ ställer sig på scen, då måste man skapa saker där och då med plattorna. Inte bara dra på platta efter platta, skrika lite i micen ibland (typ: Yeeeessss Yesssss!) och veva med armen. Jag vill ha live känsla, att det jag dansar till händer där och då. Och att samma set aldrig kommer återuppstå. Princess Superstar är bara tråkig, hon lirar skivor precis som jag gör när jag spelar pop från något djbås. Skillnaden är att jag inte är viktig, jag står inte på scen och tar plats. PS vill att alla skall se henne och då måste man göra något mer än bara byta skiva...

Sovpaus.



Jag erkänner, det kom nästan tårar. Det blev rejält fuktigt i lilla ögat när "Maud Lindström och Nåt för alla" sjöng om den där fina kvällen när hon var lycklig. När hon sjunger om tjejen hon träffat och som hon knappt vågar röra där i sängen för att hon är rädd för att förtrollningen skall brytas. Det är inte så viktigt att det handlar om två tjejer, det viktiga är att det är väldigt vackert. På många plan.

Maud sjunger alltså med utgångspunkt från att hon är feminist och bisexuell. Det är viktiga låtar som behövs.
Jag börjar tänka på Lars Winnerbäck. Han har ju som bekant slutat vara viktig, han har slutat sjunga om viktiga riktiga saker och bara brer på. Maud är Lasse fast i verkligheten. Det vill säga så mycket bättre.

Jag börjar fantisera om hur det skulle vara om Lasse gjorde som Maud. Att han plötsligt började sjunga om hur han blev kär i en fager yngling med pipskägg. Hur de tog taxin hem, Lasse betalar såklart, och hur lycklig Lasse är när det plötsligt ligger två par kalsonger på sovrumsgolvet.

Då skulle det bli lite verklighet igen.

En stor applåd till Lisa Pedersen som lirar trummor med Maud, hon gör det med väldigt skön still. Det liksom spelas med hela kroppen...
(Se en intervju med Lisa i det föregående inlägget.)

Om en stund blir det säkert Säkert!....Förlåt jag var bara tvungen....


Tillsist:



Det måste premieras, snyggt klotter! Eller mer konst är det ju.

Jerry Boman
redaktör Allears Göteborg

1 kommentar:

Hannah sa...

Hur var Säkert? Det jag hörde från min plats backstage lät väldigt bra. Hon gjorde en svensk version av Hello Saferides "2006" va? Om några veckor kommer Säkert till Trollhättan och då ska jag dit...