På riktigt är på riktigt...på riktigt.



Jag sitter här och lyssnar på 047s första skiva. Det är bitpop, dataspelsmusik som får mig glad. Eller kanske inte superglad.
För den här musiken går inte att lyssna på skiva. Det är stört omöjligt.
Alltså, antingen måste man lira tvspelsamtidigt eller så måste man se 047 live.
Punkt.

Att få gå in på Storan och inte betala en pesetas får en att känna sig som någon i kungafamiljen. Bara glida in så där snyggt. Vinka lite åt folk man känner och beställa en öl. (ja nu kanske inte Vickan, Silvia, Tjabo å de andra hinkar pilsner men jag måste ju hålla mig till min sanning.)
Den här kvällen är det relesefest för 047s första skiva. Killing Music-Anders (ja det är han med Klubb Populär bla) har gett ut den och nu ställer han till kalas för att fira. Det är hälften popsnören hälften synthpopers, det är skönt. Jag gillar inte segregerade ställen.



047 kommer upp på scen. Jag hade ju hört låtarna innan och kanske inte riktigt hjulat över dem.
Men nu!
Salkin, Soda och Pricky skall ses live! Det är väldigt avslappnat med improviserade melodislingor när tekniken vid något tillfälle strular, "Dragster 5000" vill inte riktigt starta och döps då om till "Dragster 6000", det är vevande med armar och ett överdrivet "bonningt" mellansnack.
Jag har riktigt roligt och ler mest hela tiden! Även resten av lokalen spricker upp i ett leende, för det går inte att stå emot. Dans och hopp kalas!

Ibland kanske det låter väl mycket som de gamla C64 spelen, jag är ingen nostalgiker av gammal teknik så det blir lite tråkigt. Men flirten med Inner Circles "Sweat (alalalalalong)" är helt underbar! Överlag är det ett genre överskridande som känns väldigt friskt. 047 har inga hämningar, man lånar och snor lite här och där.
Bäst är "PingPong" och stora hitten "Ankan". Den sistnämnda innehåller faktiskt en del sång. Det piggar upp ytterligare.



Det här låter ju väldigt hurtigt, det märker jag när jag läser igenom vad jag hittills skrivit. Ja, 047 är hurtiga men har också talang som väger upp det skojfriska. Då är det OK att veva runt och prata strunt. Det passar bra ihop med musiken helt enkelt.

Jag går ut i sommarnatten med ett väldigt fånigt leende på läpparna. TACK 047 för det!

Tillsist:
Om nu 047s låtar inte innehåller någon text så är konvolutet på skivan tvärtom, en helsikens massa text om varje låt. Roligt ibland, plumt ibland. Men nytt och härligt!

Ikväll vänner kan vi ses på många ställen. Join our club har Popbingo och på Storan spelar Chris Geddes från Belle & Sebastian skivor. (fast jag har inte riktigt fattat det här med varför artister plötsligt skall få lira skivor överallt...) Och imorgon kan man smyga ner till kvarteren runt Röda Sten.
Så många val så lite tid.

Sen kan man ju kolla in Tingsek utanför Storan ikväll vid sex...

Men Popbingo alltså!

Jerry Boman

Andra bloggar om: , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag såg dig igår och kände på mig att du var någon slags recensent.

Väl skrivet!